dimarts, 16 de febrer del 2010

Catalunya estrena el primer pla d’emergències ferroviàries d’Espanya

16/2/2010

[Publicat a El Periódico]

  1. La idea del tripartit va sorgir arran del caos del 2007 per les carències de Rodalies i les obres de l’AVE
  2. El Ferrocat obliga Renfe, Adif, FGC i el metro a avisar el 112 en cas de parades i altres incidents

Un comboi de Rodalies (esquerra) passa per un tram afectat pel descarrilament d’un tren del servei Euromed al Prat, el 2007. Foto: ARXIU / SAMUEL ARANDA
Un comboi de Rodalies (esquerra) passa per un tram afectat pel descarrilament d’un tren del servei Euromed al Prat, el 2007. Foto: ARXIU / SAMUEL ARANDA
MÉS INFORMACIÓ
EDWIN WINKELS
BARCELONA
Fa uns dies, un comboi de l’AVE es va quedar aturat en un túnel a les portes de la ciutat de Barcelona. Després de passar uns quants minuts i de constatar que el tren trigaria encara una bona estona a reprendre la marxa, va entrar una trucada al 112, la central d’emergències de la Generalitat. No hi trucava un passatger preocupat o angoixat, com sovint acostuma a passar quan un tren es para més temps del normal, i més en un túnel, sinó un empleat de Renfe. Va ser el senyal, el primer avís, per activar el Ferrocat, el nou pla d’emergències en el transport de viatgers per ferrocarril, que serà ratificat en dates pròximes pel Govern de la Generalitat.
El pla, pioner a Espanya, va ser homologat el 17 de desembre passat per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya (CPCC), i des d’aquella data ha estat posat en funcionament en unes quantes ocasions, com l’esmentada parada imprevista de l’AVE. Aquella vegada no va ser exactament una emergència, sinó que només es tractava d’un avís de prealerta, que serà el que més s’utilitzarà tenint en compte que cobrirà incidents com ara talls de la línia de tren per diferents causes (atropellaments, problemes d’infraestructura...); evacuació, trasllat i allotjament de passatgers, i el registre massiu de trucades d’usuaris al 112 informant d’una incidència.

PASSATGERS ATRAPATS / Sobretot l’últim cas deixa bastant clara la utilitat d’aquest nou pla d’actuació de Protecció Civil en la majoria de les ocasions: servirà per oferir informació a passatgers retinguts o atrapats en un tren, dades de les quals abans no es disposava, ja que el 112 no estava informat d’aquestes incidències. A partir d’ara, les empreses implicades (Renfe, Adif, Ferrocarrils de la Generalitat i el metro de Barcelona) estan obligades a comunicar qualsevol tipus d’aquestes incidències, a més de la seva causa i la seva possible solució. «Ara, quan un viatger truca al 112 li podrem dir el que està passant i si estarà gaire temps aturat o si, per exemple, hi ha un altre tren que es dirigeix fins al lloc per poder evacuar els passatgers», explica Montse Font, cap del Servei de Gestió del Risc i Planificació de la Direcció General de Protecció Civil.

CAOS A RODALIES / Precisament, la falta d’informació als passatgers ha estat sempre el punt més feble i més criticat de Renfe en aquesta mena de circumstàncies. La idea de desenvolupar un pla explícit per a incidències i emergències en el transport per ferrocarril –en el qual s’inclouen el tren convencional, l’AVE, el metro, el funicular i els trens cremallera i turístics– va sorgir el 2007, durant els mesos de caos a les línies de Rodalies quan aquestes van quedar interrompudes dia sí, dia també arran de les deficiències de les infraestructures i de l’impacte de les obres de l’AVE.
«La gent trucava als bombers per alertar que feia molta estona que estava atrapada en un tren a 40 graus, però el que passava era que els bombers no sabien res de res. O no podien actuar perquè Adif no donava permís per entrar a les vies. Amb el pla Ferrocat s’han d’evitar aquestes situacions, que a vegades induïen els passatgers a abandonar el tren pel seu compte i anar caminant per les vies», explica Font.
Les empreses implicades ja tenen els seus propis plans de seguretat en casos d’incidents o accidents. L’objectiu del Ferrocat és coordinar millor tots els serveis d’emergència. La Generalitat no disposava fins ara d’un pla específic per al ferrocarril, que quedava inclòs en un pla més genèric d’accidents amb múltiples víctimes en cas de col·lisions amb ferits o morts, per exemple.
L’arribada de l’AVE també ha accelerat la posada a punt del pla, que es fonamenta en càlculs de risc i saturació de cada tram de la xarxa ferroviària catalana, que consta d’un total de 1.847 quilòmetres que travessen 317 municipis i 464 estacions. Entre els segments més saturats no hi figura només el corredor mediterrani entre Barcelona i Tarragona, per la seva gran densitat de trànsit, sinó també la línia Ri-
poll-Puigcerdà, tant per la seva antiguitat com perquè discorre per via única.

PERILL ALS TÚNELS / A més de prestar més atenció als trams més saturats, el Ferrocat presta una atenció especial als túnels. Haver d’evacuar passatgers d’un tren aturat en un túnel activa la fase d’alerta, igual que si hi hagués un xoc amb ferits. Les dues fases d’emergència, denominades 1 i 2, s’apliquen quan hi ha accidents ferroviaris (xoc, descarrilament) amb víctimes mortals o ferits greus, o qualsevol situació de risc col·lectiu per a la població.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada